Pierwszą i oczywistą czynnością, którą musimy wykonać przed zakupem jachtu jest dokładne obejrzenie obiektu, najlepiej w obecności osoby biegłej, doświadczonej i znającej się na rzeczy w tej dziedzinie. Zwłaszcza wtedy, gdy kupujemy jacht po raz pierwszy i nie mamy wystarczającej wiedzy. W zależności od tego jaki jacht chcemy kupić, czy z dolnej półki cenowej, czy kilkuletni jacht luksusowy, zwracamy uwagę na inne rzeczy. Jednakże, tak ogólnie, co brać pod uwagę przy zakupie jachtu?

Elementy podstawowe

Pierwszą na liście rzeczą jaką musimy sprawdzić jest miecz wraz z systemem jego podnoszenia oraz ster. Należy zweryfikować, czy miecz unosi się lekko, bez żadnych zacięć mogących świadczyć o skrzywieniu płetwy. Co więcej, szalenie ważnymi elementami są okolice skrzynki mieczowej – niezwykle często zdarza się, że spotykamy niewłaściwe połączenie skrzynki z reszta kadłuba, powodujące wyłamywanie – ślady napraw, wilgotny laminat świadczą o naruszeniu oryginalnej struktury. Jeśli chodzi o stan laminatu to wszelkie miękkie uginanie się pokładu czy innych powierzchni świadczą o złym stanie laminatu, niewłaściwie wykonanej konstrukcji lub zbyt cienkim laminacie. Jeśli chodzi o grubość laminatu – laminat uboższy o kilka warstw czyni skorupę dużo tańszą.

Warunki eksploatacji

Należy również prześledzić warunki w jakich jacht był zimowany, ponieważ jacht zimowany pod chmurką, bez przykrycia niszczeje szybciej niż przechowywany w ogrzewanym hangarze – głównym niszczycielem jest zamarzająca we wszystkich szczelinach laminatu woda. Prześledźmy również producenta danego jachtu – jachtu budowane w całości przez stocznie jachtowe są budowane ściśle wedle projektu, z zachowaniem wymagań technologicznych. Jachty budowane z gotowych skorup nie zawsze są zgodne z projektem, co może pogorszyć bezpieczeństwo użytkowania. Musimy zbadać wiek jachtu, a także po prostu ogólny jego stan – wszelkiego rodzaju drobne uszkodzenia, a przede wszystkim sposób ich naprawy. Obejrzyjmy i powąchajmy również żagle – ślady pleśni, liszaje plam, przerwane szycia, oberwane lub niekompletne pełzacze, brak listew, uszkodzone kieszenie, powycierane szoty i fały wskazują na zużycie i lekkomyślność poprzedniego właściciela. Należy sprawdzić również cały osprzęt, takielunek, maszt i system jego opuszczania, instalację woda jachtu oraz jego wnętrze. Ponadto sprawdźmy instalację gazową, elektronikę jachtową, silnik, komory wypornościowe, wyposażenie ruchome a przede wszystkim dokumenty i legalność jachtu.

Categories:

Tags: