Jak ustawić jacht w taki sposób, aby żeglował szybko i ostro? Dla wielu żeglarzy, nie tylko początkujących, jest to zadanie ponad siły i umiejętności. W Internecie znajduje się wiele sprzecznych i błędnych informacji na temat – dotyczy to głownie grup dyskusyjnych, na których pseudo specjaliści wprowadzają naiwnych ludzi w błąd, nie koniecznie orientując się w tej trudnej tematyce. Głównym problemem szybkiego i ostrego żeglowania jest tzw. zrównoważenie żaglowe. O co tak naprawdę chodzi? Jak odpowiednio zrównoważyć jacht?

Podstawa, czyli dobre zrównoważenie

Siły aerodynamiczne, które wytwarzane są przez żagle muszą zostać zrównoważone przez siły hydrodynamiczne od płetw (balastowej i sterowej). Stanowi to prawo symetrii sił i momentów obowiązujące na każdym kursie względem wiatru, podczas gdy jacht porusza się ruchem ustalonym i bez przyspieszeń. W żegludze bajdewindem, czyli ćwierć wiatrem, wiejącym od dziobu jednostki, w wytwarzaniu siły hydrodynamicznej powinna brać udział płetwa sterowa, ponieważ dzięki niej rośnie całkowita powierzchnia przeciw dryftowa – maleje wówczas kąt natarcia poprzez dociążenie płetwy balastowej i jest równoznaczny z kątem dryftu. Siła hydrodynamiczna zależy wprost proporcjonalnie od kąta natarcia przy niewielkich jego wartościach i od powierzchni płetwy – przez co jacht żegluje ostrzej.

Wyprzedzenie żaglowe

Dostrojenie pozycji masztu względem stałej płetwy balastowej w zależności od warunków żeglugi to podstawowa sprawa dla ostrości żeglugi. W większości jachtów usytuowanie jachtu zostało ustalone. Jednakże należy pamiętać, że oprócz budowy jachtu liczy się kurs jakim żegluje. W miarę opadania od wiatru rośnie naturalna nawietrzność jednostki, co wynika ze zmiany wzajemnego położenia wypadkowych sił aerodynamicznych i hydrodynamicznych. Nawet bez przechyłu siła aerodynamiczna wędruje w bok od osi symetrii łodzi, co wywołuje moment obracający jacht dziobem na wiatr. Płetwa sterowa musi temu przeciwdziałać, wytwarzając siłę hydrodynamiczną dającą moment skierowany przeciwnie. Dlatego też sztuka polega właśnie na doborze odpowiedniego wyprzedzenia żaglowego, czyli odległości między rzutami środka ożaglowania i środka oporu na płaszczyznę symetrii kadłuba jachtu. Tak więc dobór odpowiedniego wzajemnego położenia ożaglowania względem płetwy balastowe zależy od wielu czynników – uwarunkowanych zarówno kształtem części podwodnej jachtu oraz ożaglowania.

Categories:

Tags: